Ulkomaille laskemaan

Helpoin ulkomaankohde on Ruotsin Åre. Joko laivalla Tukholmaan tai laivalla Vaasasta Uumajaan. Åresta löytyy runsaasti majoitusta Booking.comin kautta. Jos mahdollista ota majoitus läheltä hissiä jottei tarvitse kulkea autolla joskus melko täydelle BikeParkin parkkipaikalle. Huomaa että hissit ovat päällä vain klo 10-16 jotenka kannattaa olla heti aamusta liikenteessä. Pyörien pesupaikka on loistava.
Pyörän rikkoontuessa nopeata apua saa mm. torilta löytyvästä Hanson liikkeestä. Usempi liike tarjoaa lainapyöriä kaikkine varusteineen. Samoilla vuokravarusteilla ajavia letkoja näkeekin rinteessä paljon.
Åren reitit on tehty kaiken tasoisille ajajille ja mustiakin reittejä löytyy.
Åre Bike Festivalin aikaan 3.-7.7. tapahtumia on enemmänkin ja hissit ovat auki pidempään. Torin Maxista saa hampurilaisruokaa ja kaupoista erinomaisia salaatteja noutopöydästä.

Euroopassa hyviä kokemuksia on kertynyt Itävallan Leogangista. Paikalle pääsee lentämällä Muncheniin mistä vuokra-autolla reilut 3h perille. Leogangin bikepark on ollut aina luvattuina aikoina auki vaikkakin välillä koko rinteessä on ollut kaksikin ajajaa. Leogangissa ajetaan mm. maailman cup -kilpailuja ja MM-kilpailut 2020. 

Keski-Eurooppaan pääsee autolla helpoiten menemällä laivalla Travemundeen. Laivalla voi käydä saunomassa ja vetää pitkäkestoisen kuntopyörätreenin. Melkein koko matkan autobaanoja pitkin järjellisellä nopudella ajaa Itävaltaan 10 tunnissa. Huomaa pitää GoogleMaps liikennetiedotteet päällä ja mene sivutielle jos näin ohjeistetaan. Autobaanojen ruuhkat voivat kestää tunteja jotenka autoon kannattaa varata välipalaa ja vettä.

Tallinnan kautta Via Balticaa ajaen pitää varata kaksi ajopäivää matkaan. Tiet ovat yllättävän hyvät ajaa. Nopuskameroita on paljon ja ne välähtävät pienestäkin ylinopeudesta. Sakot löytävät perille Suomeen saakka.

Pyörä lentokoneessa

Pyörälaatikoita kohdellaan lentokoneissa järjettömän huonosti jotenka pakkaa pyörä erittäin hyvin. Esim. erään lennon jälkeen pyörälaatikko oli matkatavara-aulassa aseteltu siististi kärryyn mutta niin että kärryn sarvet olivat laatikon läpi! Pyörälaatikko voi joutua puristuksiin jotenka huomio tämä esim varakiekkojen ja vaihteiston kanssa.
Koska DH-pyörä painaa jo itsessään paljon on kymmenen kilon painoinen pyörälaukku huono valinta. Iso pahvilaatikko missä pyöriä myydään on osoittautunut hyväksi kuljetuslaatikoksi koska laatikko on tukeva ja painaa vain muutaman kilon.  Pyörä pakataan hyvin laatikkoon käyttäen kuplamuovia ja laatikon päälle taitellaan ilmastointiteipillä kiinnittäen kevytpeite. Ympärille vielä sidontahihnat.
Pyörälaatikon paino ja hinta vaihtelee lentoyhtiöittäin mutta 32 kiloa ja noin 80 eur/suunta on yleinen. 
Mitä vähemmän koneen vaihtoja sitä varmemmin saat pyöräsi perille ja vieläpä ehjänä. Muista avata laatikko heti perillä koska esim puristuksesta johtuvat vauriot eivät välttämättä näy päälle päin. Vaurion sattuessa tarkat kuvat ja reklamaatio lentoyhtiöön.

Käytännössä ostat ensin lentolipun ja heti tämän jälkeen varaat lentoyhtiön sivun kautta paikan pyörälaatikolle.

Harjoittelu

Pyöräla...

Varusteet

Pyöräla...

sp_logo.png
Mielakka BP.jpg
Elementit-E.jpg
Kontio Motors.jpg
Romu_Keinanen.png
Romu_Keinanen.png
Kontio Motors.jpg
Elementit-E.jpg
Mielakka BP.jpg
sp_logo.png
mtpshop.jpg
mtpshop.jpg
hi5_logo_400px.png
hi5_logo_400px.png

Suomi DH:n ja SuomiCupin yhteyshenkilö on Visa Linnala.
Visa toimii myös alamäkipyöräilyn yhteyshenkilönä Suomen Pyöräilyliittoon.

Yhteydenotot mielellään sähköpostilla suomidh@gmail.com ja WhatsApilla +358 40 8241119.