Cup #1   15.-16.6.

Tornikeskus Klaukkala, kisakooste
www.sladi.fi

www.tornikeskus.fi
 

Cup #2   28.-29.6.

Mielakka Kouvola, kisakooste
www.kymiantiflow.net
www.mielakka.com/bikepark

 

Cup #3   3.-4.8. SM-kilpailu
kisasivu tästä linkistä

Kokonniemi Porvoo
www.sladi.fi
www.kokon.ski/bikepark

 

Cup #4   30.8.-31.8.

Sappee Pälkäne
www.sladi.fi
www.sappee.fi/bikepark

 

Cup #5   13.-14.9.

Mielakka Kouvola
www.kymiantiflow.net
www.mielakka.com/bikepark

Suomi Cup on huipputason kansallinen kilpailusarja.
 

Suomi Cup on usean osakilpailun sarja. Jokaisen osakilpailun eri luokissa pisteet jakautuvat pistetaulukon mukaisesti. Yhteispistetilanne pyritään päivittämään mahdollisimman nopeasti jokaisen osakilpailun jälkeen.
 

Suomi Cup -kilpailuissa noudatetaan UCI:n ja Suomen Pyöräilyn sääntöjä sekä SM-kilpailuissa alamäkimestaruuskilpailujen sääntöjä.
 

Suomi Cup -kilpailujen luokat ovat:
 

Miehet: M, M-16, M-30, M-14   Naiset: N
Lisäksi kilpailulisenssittömille ajajille on oma Avoin sarja. Tähän sarjaan myös sähköpyörät ovat tervetulleita.

M-30 sarjaan kuuluvat vuonna 1989 syntyneet ja vanhemmat
M (elite) -sarjaan kuuluvat vuonna 2002-1990 syntyneet
M-16 sarjaan kuuluvat vuosina 2003 ja 2004
M-14 sarjaan kuuluvat vuonna 2005 syntyneet ja nuoremmat

 

Suomi Cup -kilpailuissa ajetaan aika-ajo ja finaalilasku. Finaalilasku lasketaan käänteisessä järjestyksessä aika-ajon tulosten perusteella. Tulos määräytyy finaalilaskun perusteella.
Avoimessa sarjassa ajetaan kaksi kilpailulaskua, joista perempi jää voimaan.

 

Suomi Cup -kilpailujen virallisiin luokkiin osalistumien edellyttää, että kilpailijalla on Suomen Pyöräilyn myöntämä kilpailulisenssi.

Kilpailijat osallistuvat Cup-kilpailuihin omalla vastuullaan ja vastaavat itse aiheuttamistaan seuraamuksista. SP:tä tai kilpailujen järjestäjää ei voida asettaa vastuuseen mahdollisista kilpailijan kärsimistä tai aiheuttamista vahingoista. Ajajan tulee itse tiedostaa kilpailuun sisältyvät vaarat ja riskit.

Kansallisissa kilpailuissa ja virallisissa harjoituksissa on käytettävä sääntöjen mukaisia suojuksia.

 

Pistelasku
 

Suomi Cup -osakilpailujen pisteet lasketaan osakilpailuittain sivuilla näkyvän taulukon mukaisesti. (Viimeisestä osakilpailusta jaettavat pisteet suluissa)

Suomi Cup -osakilpailujen luokkakohtaisiin lopullisiin yhteistuloksiin huomioidaan kaikki osakilpailut. Tasapisteissä sijoitus määräytyy paremman tai parempien sijoitusten perusteella. Sijoitustenkin ollessa tasan jälkimmäisessä kilpailuissa saavutettu tulos ratkaisee sijoituksen kokonaiskilpailussa.
 

Osallistumismaksut ja ilmottautumisajat
 

Suomi Cup -osakilpailuiden osallistumismaksu on 25 euroa kaikissa luokissa. SM-kilpailun, Cup #3 Kokonniemi, osallistumismaksu on 30 euroa.

Ilmottautuminen tulee suorittaa tämän sivuston kautta viimeistään kilpailua edeltävänä keskiviikkona. Tämän jälkeen ilmottautuminen on mahdollista kilpailupaikalla kilpailutoimiston ollessa auki. Jälki-ilmottautumisen hinnat ovat vastaavasti 30 euroa ja SM-kilpailuissa 35 euroa.

 

Vaaditut varusteet
 

Kilpailussa ja harjoituksissa on käytettävä tyyppihyväksyttyä lipallista integraalikypärää, joka on oikeaoppisesti kiinnitetty. Avokypäriä ei 
saa käyttää. 

 

N/M-16 ja tätä nuorempiin luokkiin kuuluvien sekä rekisteröimättömien ajajien on käytettävä myös jäykkärakenteisia selkä-, kyynärpää-, polvi- ja hartiasuojuksia. Kaula- ja niskasuojaa käytettäessä, käyttöä rajoittavia tai vaarantavia suojia ei tarvitse käyttää. Lisäksi on käytettävä huonosti repeävästä materiaalista valmistettuja, väljästi istuvia täyspitkiä housuja tai shortseja. Shortsien kanssa on käytettävä jäykkärakenteisia säärisuojia. 

UCI:n ohella SP suosittelee vahvasti myös pitkähihaisen paidan, pitkäsormisten ajohanskojen sekä sääri- ja reisipehmusteiden käyttämistä.

Lycra-elastaani -kankaaseen pohjautuvien ihonmyötäisten ajovaatteiden 
käyttö on kielletty. 

Käytettävien suojusten on oltava suojiksi suunniteltuja ja niiden on pysyttävä tukevasti paikallaan. Kilpailun ylituomari määrittää, mitkä suojukset ovat hyväksyttyjä.

 

Toiminta radalla
 

Pysähtyminen virallisissa harjoituksissa radalle:
Virallisissa harjoituksissa radalla saa pysähdellä, mutta pysähtynyt kuljettaja / pysähtymistä suunnitteleva on velvollinen varmistamaan, ettei ole muiden ajajien tiellä. Eli keskelle ajolinjaa ei pysähdytä!

Lippujen merkitykset:
Punaisen lipun heiluessa kuljettajan täytyy välittömästi pysähtyä ensimmäiseen kohtaan, missä se on mahdollista ja turvallista.

Keltaisen lipun heiluessa kuljettajan täytyy välittömästi hidastaa vauhtiaan niin, että voi tarvittaessa pysähtyä eikä aiheuta vaaraa muille radalla olijoille.

Rangaistukset lippujen noudattamatta jättämisestä:
Tarkoituksella lipun noudattamatta jättänyttä kuljettajaa voidaan rankaista sulkemalla hänet pois kyseisestä kilpailusta. Ylituomari päättää rangaistuksesta.

 

Yleisiä ohjeita kilpailemaan aikoville
 

Kilpailukalenteri ja ilmoittautumisohjeet löytyvät sivun oikeasta yläreunasta.

Voit osallistua myös ennakkoilmottautumisen sulkeuduttua, kisapäivänä paikan päällä pientä lisäkorvausta vastaan. Kilpailijoiden, jotka eivät ole lunastaneet kisanumeroa, tulee ennen radalle menemistä käydä hoitamassa ilmoittautuminen ja lunastaa kilpailunumeronsa. Kilpailunumero täytyy olla pyörässä aina kiinni radalla ajaessa. Myös hissilippu on oltava, hissilippukäytännöt vaihtelevat kisapaikkojen mukaan. Kilpailuinfossa löytyvät tarkemmat ohjeet kunkin kilpailun osalta.

 

Mitä tarvitsen osallistuakseni
 

Säännöt edellyttävät varusteina mm. kiinteällä leukasuojalla varustetun kypärän sekä muita suojia kuljettajan sarjan mukaan (kts. suojasäännöt ylempänä). Pyörä on vapaa, radoilla pärjää hyvin jo etujousitetulla, tavallista xc-pyörää tukevammalla pyörällä, jossa on leveät renkaat karkealla kuviolla. Kilpailuihin kannattaa ottaa mahdollisuuksien puitteissa mukaan helposti mukana pidettävät

ja vaihdettavat varaosat sekä ainakin sisärenkaita. Erikoisempia työkaluja ja muutakin apua saa muilta ajajilta, kun menee rohkeasti juttelemaan. Ajovaatteita ei voi olla koskaan liikaa, jos sää osoittautuu märäksi.

 

Viikonlopun aikataulu ja kilpailun kulku

 

Itse kilpailu on lauantaina tai sunnuntaina riippuen kilpailusta. Sunnuntaikisoihin on erittäin suositeltavaa saapua jo lauantain harjoituksiin, koska sunnuntaina on enää lyhyet “lämmittely”-treenit aamulla, jolloin rataa ei enää ehdi välttämättä opettelemaan. Launtaikisoihinkin on suotavaa pyrkiä saapumaan jo perjantaina, mutta aina se ei kuitenkaan ole mahdollista, joten lauantaikisoissa on aamulla vielä pitkät harjoitukset.

Rataan tutustuminen on ehdottoman suositeltavaa aloittaa kävelemällä rata läpi ennen ajamaan lähtemistä. Tämä on tärkeää turvallisuuden takia - tutustuttuasi kävellen rataan, tiedät “yllättävät” ja mahdollisesti vaaralliset kohdat radalla ja vältät turhat loukkaantumiset. Virallisisssa harjoituksissa on myös pyrittävä muiden turvallisuuden takia välttämään turhaa pysähtelyä radalla. Mainittakoon vielä kaikille nuorille hurjapäille, että mitä nopeampi kuski sitä suuremmalla hartaudella radan kävely suoritetaan. Radan kävelyssä katsotaan ne omat linjat, joilla kilpailut voitetaan tai hävitään.

Kilpailuaikataulu, josta selviää missä pitää olla ja milloin, löytyy kilpailun tiedoista näiltä sivuilta ja ilmoitustaululta kilpailupaikalta. Viikonlopun aikana on pakko ajaa vähintään kaksi harjoituslaskua ennen kilpailusuoritusta. Ajajakokoukseen osallistuminen on myös ehdottoman suositeltavaa. Ajajakokouksessa käydään kilpailun kulku läpi ja tiedotetaan mahdollisista poikkeusjärjestelyistä, muutoksista ja muista ajajia koskevia asioista.

Jos jokin asia jäi epäselväksi laitathan viestiä suomidh@gmail.com niin tarkennamme ohjetta!

sp_logo.png
Mielakka BP.jpg
Elementit-E.jpg
Kontio Motors.jpg
Romu_Keinanen.png
Romu_Keinanen.png
Kontio Motors.jpg
Elementit-E.jpg
Mielakka BP.jpg
sp_logo.png
mtpshop.jpg
mtpshop.jpg
hi5_logo_400px.png
hi5_logo_400px.png

Suomi DH:n ja SuomiCupin yhteyshenkilö on Visa Linnala.
Visa toimii myös alamäkipyöräilyn yhteyshenkilönä Suomen Pyöräilyliittoon.

Yhteydenotot mielellään sähköpostilla suomidh@gmail.com ja WhatsApilla +358 40 8241119.