Säännöt

 

Suomi Cup -kilpailuissa ajetaan aika-ajo ja finaalilasku. Finaalilasku lasketaan käänteisessä järjestyksessä aika-ajon tulosten perusteella. Tulos määräytyy finaalilaskun perusteella.


Avoimessa sarjassa ajetaan kaksi kilpailulaskua, joista perempi jää voimaan. Suomi Cup -kilpailujen virallisiin luokkiin osalistumien edellyttää, että kilpailijalla on Suomen Pyöräilyn myöntämä kilpailulisenssi.

Kilpailijat osallistuvat Cup-kilpailuihin omalla vastuullaan ja vastaavat itse aiheuttamistaan seuraamuksista. SP:tä tai kilpailujen järjestäjää ei voida asettaa vastuuseen mahdollisista kilpailijan kärsimistä tai aiheuttamista vahingoista. Ajajan tulee itse tiedostaa kilpailuun sisältyvät vaarat ja riskit.

Kansallisissa kilpailuissa ja virallisissa harjoituksissa on käytettävä sääntöjen mukaisia suojuksia.

 

Suomi Cup -osakilpailujen pisteet lasketaan osakilpailuittain taulukon mukaisesti. (Viimeisestä osakilpailusta jaettavat pisteet suluissa)

Suomi Cup -osakilpailujen luokkakohtaisiin lopullisiin yhteistuloksiin huomioidaan kaikki osakilpailut. Tasapisteissä sijoitus määräytyy paremman tai parempien sijoitusten perusteella. Sijoitustenkin ollessa tasan jälkimmäisessä kilpailuissa saavutettu tulos ratkaisee sijoituksen kokonaiskilpailussa.

Vaaditut varusteet

Kilpailussa ja harjoituksissa on käytettävä tyyppihyväksyttyä lipallista integraalikypärää, joka on oikeaoppisesti kiinnitetty. Avokypäriä ei 
saa käyttää. N/M-16 ja tätä nuorempiin luokkiin kuuluvien sekä rekisteröimättömien ajajien on käytettävä myös jäykkärakenteisia selkä-, kyynärpää-, polvi- ja hartiasuojuksia. Kaula- ja niskasuojaa käytettäessä, käyttöä rajoittavia tai vaarantavia suojia ei tarvitse käyttää. Lisäksi on käytettävä huonosti repeävästä materiaalista valmistettuja, väljästi istuvia täyspitkiä housuja tai shortseja. Shortsien kanssa on käytettävä jäykkärakenteisia säärisuojia. 

UCI:n ohella SP suosittelee vahvasti myös pitkähihaisen paidan, pitkäsormisten ajohanskojen sekä sääri- ja reisipehmusteiden käyttämistä.

Lycra-elastaani -kankaaseen pohjautuvien ihonmyötäisten ajovaatteiden 
käyttö on kielletty. 

Käytettävien suojusten on oltava suojiksi suunniteltuja ja niiden on pysyttävä tukevasti paikallaan. Kilpailun ylituomari määrittää, mitkä suojukset ovat hyväksyttyjä.

Paitasäännöt Suomessa

(koskee lisenssikuskeja)

Suomenmestaruuspaita

  • Jaetaan SM-kilpailuissa naisten ja miesten eliten voittajille

  • Hallitseva mestari käyttää Suomi cupin osakilpailuiden aika-ajo- sekä finaalilaskuilla ja palkintojenjaossa

  • Ei käytetä SM-kilpailuissa

  • Jos junioriluokan (U19) alamäkiajaja saa parhaan ajan mestaruuskilpailuissa, hän käyttää elite-luokan mestarinpaitaa

  • Sponsorilogoista jne. löytyy tarkempaa tietoa osoitteessa täältä


Paitasäännöt ulkomailla
  • Mikään vaatetuksen osa ei saa peittää paidan tekstejä tai kilpailunumeroita, etenkään kilpailutapahtuman tai palkintojenjaon aikana

  • Sadeviitan tulee olla läpinäkyvä tai samaa kuosia kuin ajopaita

  • Suomen Pyöräily toimittaa mestaruus- ja maajoukkuepaidan mallin hyväksyttäväksi UCI:lle kerran vuodessa


Suomenmestaruuspaita

  • PM, EM ja maailman cupin osakilpailuissa

  • Maajoukkueeseen kuuluvalla hallitsevalla suomenmestarilla yllä mainituissa kilpailuissa


Maajoukkuepaita

  • Maajoukkueeseen kuuluvalla PM, EM, MM ja maailman cupin osakilpailuissa

  • Alle 40 UCI-pistettä saaneella maailman cupin osakilpailuissa

  • Kaikilla MM-kilpailuihin osallistuvilla

 

Sponsorilogoista jne. löytyy tarkempaa tietoa täältä

Kisakuskien numerokilvet

 

Lisenssikuskit:

  • Kilvet tulevat olemaan samat läpi kauden 2020

  • Kun saat kilven, säilytä se hyvin

  • Jos hävität / rikot kilven, niin uusi teetetään 10€ maksua vastaan

  • Kisanumero on sama läpi kauden:

    • Elite (numerot 1-30)

    • N (numerot 31-40)

    • M30 (numerot 41-70)

    • M16 (numerot 71-85)

    • M14 (numerot 85-94)

    • M12 (numerot 95-99)

Avoimen luokan kuskit:

  • Kilvet tulevat olemaan jokaisessa osakilpailussa järjestävän seuran teettämät

  • Kisanumero määräytyy ilmoittautumisjärjestyksen mukaan / kilpailu

Toiminta radalla

Pysähtyminen virallisissa harjoituksissa radalle:
Virallisissa harjoituksissa radalla saa pysähdellä, mutta pysähtynyt kuljettaja/ pysähtymistä suunnitteleva on velvollinen varmistamaan, ettei ole muiden ajajien tiellä. Eli keskelle ajolinjaa ei pysähdytä!

Lippujen merkitykset:
Punaisen lipun heiluessa kuljettajan täytyy välittömästi pysähtyä ensimmäiseen kohtaan, missä se on mahdollista ja turvallista.

Keltaisen lipun heiluessa kuljettajan täytyy välittömästi hidastaa vauhtiaan niin, että voi tarvittaessa pysähtyä eikä aiheuta vaaraa muille radalla olijoille.

Rangaistukset lippujen noudattamatta jättämisestä:
Tarkoituksella lipun noudattamatta jättänyttä kuljettajaa voidaan rankaista sulkemalla hänet pois kyseisestä kilpailusta. Ylituomari päättää rangaistuksesta.

  • Facebook

Suomi DH:n ja SuomiCupin yhteyshenkilö on Visa Linnala.
Visa toimii myös alamäkipyöräilyn yhteyshenkilönä Suomen Pyöräilyliittoon.

Yhteydenotot mielellään sähköpostilla suomidh@gmail.com ja WhatsApilla +358 40 8241119.

Vintek_LVIS_Logo_MD_Grey.png
Funduro_grey.png
mbp_nelio_logo_grey.png
FixXit_grey.png
Romu_Keinanen_grey.png
Elementit-E_grey.png