• SuomiDH

Kalpis Bike Park -Legenda elää



Kalpalinna perustettiin jo vuonna 1964 ja oli ensimmäinen hiihtokeskus, jossa oli lumitykit käytössä. 2002 Kalpalat olivat myös Etelä-Suomessa ensimmäisiä, jotka keksivät käyttää hissejä ja rinteitä kesäaikaan hyödyksi Down Hill touhuissa. Näin sai syntynsä legendaarinen Kalpis Bike Park. Kalpis on kahden kukkulan ja kahden hissin voimin ollut erittäin monipuolinen pyöräilykeskus ja päivän on saanut vetää aamusta iltaan kyllästymättä. Hissien reistailu oli iso kirous Kalpiksen toiminnalle, eivätkä Kalpalatkaan enää mitään nuoria olleet. Lisää mäkikeskuksia nousi kuin sieniä sateella ja Kalpis oli vain yksi vaihtoehto monista ajopaikoista. Suosio hiipui pikkuhiljaa ja kun kävijöitä ei ole, ei ole varaa laajoihin huoltotoimiinkaan.

Vuonna 2019 tuli Kalpalinnan suunnalta uutisia jotka sai sydämen sykähtämään. Kalpalinna sai uuden omistajan, jolla oli suuret suunnitelmat Kalpalinnan varalle. Tärkeintä kuitenkin oli uutinen siitä, että bike park -toiminta jatkuu. Toinen hyvä uutinen oli, että The trailbuilder #1, Riku Mertala valjastettiin suunnittelemaan ja rakentamaan Kalpalinnan mäkipätkät yhdessä Mr. Big, Ari Kemppaisen kanssa. Riku on rakennellut aiemmin mm. Tornikeskuksen rinteet ja muutos siellä oli huomattava. Odotukset ovat siis korkealla.



Lauantaina 9.5.2020 pääsimmekin testaamaan uuden Kalpiksen rinteet. Fiilis oli nostalginen ja ensimmäisenä iminkin keuhkot täyteen reiteiltä tulevaa pölyä. Superin puolella kaikki näytti olevan ennallaan. Sama vanha kunnon Kalpis kutsui hivelemään kupeitaan.

Ensimmäisenä vedin ns. perussetin, eli Kahviolinjan, joka on saanut virallisen nimen ”Cafe Racer”. Jo siinä huomasin, että työtä oli tosiaankin tehty ja bermit olivat pyörän korkuisia. Kahvion hyppylinjan oikea puoli oli ennallaan ja päivän päätteeksi tuli hypyt vedettyä yli vanhalla jäykkäperäisellä sotaratsullani.





Safari oli jaettu kahtia ”Timoniksi” joka seuraa vanhan safarin linjaa ja ”Pumbaksi” joka on eturinteen vasemmalle puolelle tehty saman kaltainen reitti. Safarille on kuulemma tulossa vielä kolmaskin reitti. Liekkö tuo sitten ”Simba”.

”Droppilinjan” vanhat lahot dropit oli purettu ja yksi uusi lautanokka oli rakenneltu tilalle joka jäi allekirjoittaneelta vetämättä toistaiseksi. Lisää vaihtoehtoisia droppeja on kesän aikana kuulemma tulossa.

”Lentävämatto” eli hyppylinja oli viimeisenpäälle kuosissa ja isot pojat vetelikin komeita loikkia hyppyjen yli. Uskalsin itsekkin ottaa nokkiin vauhtia ja turvallisesti jättää vajaaksi hyvin tehdyille pöydille.

Mustaa linjaakin löytyy tooosi isoille pojille: ”Calmayhem” ja ”Calmageddon” ovat pätkiä jossa erotellaan miehet meikäläisistä.



Kaiken kaikkiaan avoinna olevat reitit olivat erittäin hyvässä kunnossa. Reitit on myös selkeästi nimettyjä ja värikoodattuja helppousasteen mukaan. Kalpalinnan maasto on useimmista keskuksista poiketen paikoin irtohiekkaista, joka antaakin sille omanlaisensa ajofiiliksen.

Kävin myös toisella puolella vilkuilemassa ja siellä odottikin pienoinen järkytys. Kaikki puut oli kaadettu ja reitit tuhottu. Tästä toivuttuani tajusin, mitä Riku juuri aiemmin oli kertonut. "Hugon puoli tullaan rakentamaan totaalisesti uudelleen. Siellä tulee olemaan isoja maansiirtotöitä kesän mittaan, mutta mahdollista on, että tämän kesän aikana saadaan Hugonkin puoli auki."


Tulevan varalle onkin suunniteltu vähän kaikkea kaikille. Pyöräilyn saralla ovat DH meiningin lisäksi suunnitelmissa kattavat Enduro reitistöt ja BMX rata. Paljon muutakin toimintaa ja tapahtumia on alueelle kaavailtu.

Lopuksi voi todeta, että legenda on uudelleen syntynyt! Käykää tykittämässä ja kokekaa Kalpiksen henki!


P.s. Hissit toimii! <3

0 views
  • Facebook

Suomi DH:n ja SuomiCupin yhteyshenkilö on Visa Linnala.
Visa toimii myös alamäkipyöräilyn yhteyshenkilönä Suomen Pyöräilyliittoon.

Yhteydenotot mielellään sähköpostilla suomidh@gmail.com ja WhatsApilla +358 40 8241119.

Vintek_LVIS_Logo_MD_Grey.png
Funduro_grey.png
mbp_nelio_logo_grey.png
FixXit_grey.png
Romu_Keinanen_grey.png
Elementit-E_grey.png