Kilpailutoiminta

Kilpailutoiminta

Kilpailut

Suomessa on lajissa kilpailtu organisoidusti 90-luvun alusta saakka. Kilpailujen osallistujamäärät ovat kivunneet toisinaan yli sadan kuljettajan. Kilpailuja järjestetään lähinnä hiihtokeskuksissa ympäri Suomea kesän aikana. Kilpailuja leimaa rento ja välitön tunnelma, vaikkakin kilpailu kärkipaikoista on välillä tiukkaa sadasosapeliä. Tapahtumissa musiikki soi, kuuluttaja hehkuttaa tapahtumia yleisölle ja ajajat laittavat itsensä likoon taiteillessaan rataa alas. Kilpailut ovat tapahtumia, joissa koko perhe viihtyy.  

Kilpailuissa rinteeseen merkitty rata on tarkoitus ajaa mahdollisimman nopeasti alas. Tämä tarkoittaa sitä, että virheisiin ei ole varaa ja kisarataan tutustutaan sekä kävellen, että vapaiden harjoitusten yhteydessä. Hyvä on muistaa myös, että rata muokkautuu kisaviikonlopun aikana koko ajan.

Lisenssit ja vakuutukset

Virallisiin kilpailusarjoihin osallistumisen edellytyksenä on kilpailulisenssi, jonka voi hankkia Suomen pyöräilyseurojen jäsen Suomen Pyöräilyn sivuilta. Kilpailuissa järjestetään myös avoin sarja, jossa on mahdollisuus päästä kokeilemaan kilpailemista ilman lisenssiä.

DH-kisoissa tulee olla voimassa oleva kilpailuvakuutus. Tämä voi olla lisenssin yhteydessä ostettu kilpailuvakuutus tai oma vakuutus, joka kattaa kilpailutoiminnan. Vakuutusehdoissa kannattaa olla tarkka, eikä halvin ole aina se paras. 

Lisenssin saadakseen tulee myös kuulua johonkin Suomen Pyöräilyn (SP) jäsenseuraan. Seuroja on paljon ja ympäri Suomea. Me tietysti suosimme kisoja järjestäviä seuroja.

Avoimessa sarjassa ei vaadita lisenssiä ja vakuutus on suositeltava, muttei pakollinen.

Vintek DH -cup

​Vintek DH -Cup on Suomessa järjestettävä usean osakilpailun sarja. Jokaisen osakilpailun eri luokissa pisteet jakautuvat pistetaulukon mukaisesti. Yhteispistetilanne päivitetään jokaisen osakilpailun jälkeen.

Vintek DH -Cup -kilpailuissa noudatetaan UCI:n ja Suomen Pyöräilyn sääntöjä sekä SM-kilpailuissa alamäkimestaruuskilpailujen sääntöjä.

Cupin kisajärjestelyistä vastaa järjestävä pyöräilyseura, joka tekee kisaradat, vastaa tarvittavan miehityksen radalle ja ajanottoon. Toiminta on talkoohenkistä ja mukaan otetaan varmasti mielellään vapaaehtoisia.

Vintek DH -Cup -kilpailuissa ajetaan aika-ajo ja finaalilasku. Finaalilasku lasketaan käänteisessä järjestyksessä aika-ajon tulosten perusteella. Tulos määräytyy finaalilaskun perusteella.

Säännöt

Avoimessa sarjassa ajetaan kaksi kilpailulaskua, joista perempi jää voimaan. Vintek DH -Cup -kilpailujen virallisiin luokkiin osalistumien edellyttää, että kilpailijalla on Suomen Pyöräilyn myöntämä kilpailulisenssi.

Kilpailijat osallistuvat Cup-kilpailuihin omalla vastuullaan ja vastaavat itse aiheuttamistaan seuraamuksista. SP:tä tai kilpailujen järjestäjää ei voida asettaa vastuuseen mahdollisista kilpailijan kärsimistä tai aiheuttamista vahingoista. Ajajan tulee itse tiedostaa kilpailuun sisältyvät vaarat ja riskit.

Vintek DH -Cup -osakilpailujen pisteet lasketaan osakilpailuittain. Osakilpailujen luokkakohtaisiin lopullisiin yhteistuloksiin huomioidaan kaikki osakilpailut. Tasapisteissä sijoitus määräytyy paremman tai parempien sijoitusten perusteella. Sijoitustenkin ollessa tasan jälkimmäisessä kilpailuissa saavutettu tulos ratkaisee sijoituksen kokonaiskilpailussa.

Vaaditut varusteet

Kilpailussa ja harjoituksissa on käytettävä tyyppihyväksyttyä lipallista integraalikypärää, joka on oikeaoppisesti kiinnitetty. Avokypärää ei saa käyttää. N/M-16 ja tätä nuorempiin luokkiin kuuluvien sekä rekisteröimättömien ajajien on käytettävä myös iskusta kovettuvia tai jäykkärakenteisia selkä-, kyynärpää-, polvi- ja hartiasuojuksia. Kaula- ja niskasuojaa käytettäessä, käyttöä rajoittavia tai vaarantavia suojia ei tarvitse käyttää. Lisäksi on käytettävä huonosti repeävästä materiaalista valmistettuja, väljästi istuvia täyspitkiä housuja tai shortseja. Shortsien kanssa on käytettävä säärisuojia. 

UCI:n ohella SP suosittelee vahvasti myös pitkähihaisen paidan, pitkäsormisten ajohanskojen sekä sääri- ja reisipehmusteiden käyttämistä.

Lycra-elastaani -kankaaseen pohjautuvien ihonmyötäisten ajovaatteiden käyttö on kielletty. 

Käytettävien suojusten on oltava suojiksi suunniteltuja ja niiden on pysyttävä tukevasti paikallaan. Kilpailun ylituomari määrittää, mitkä suojukset ovat hyväksyttyjä.

Kilpailuluokat ja numerokilvet

Vintek DH Cupissa järjestetään kuusi eri lisenssisarjaa, joille lasketaan cupin kokonaispistetilanne. Osakilpailuissa järjestetään myös Avoin-sarja, joka on tarkoitettu kilpailua ensi kertaa kokeileville. Avoin sarja tulkitaan yleisötilaisuudeksi ja sitä ei tämän hetken tilanteen takia voida järjestää.

Lisenssikuskit:

  • Kilvet tulevat olemaan samat läpi kauden 2021
  • Kun saat kilven, säilytä se hyvin
  • Jos hävität / rikot kilven, niin uusi teetetään 10€ maksua vastaan
  • Kisanumero on sama läpi kauden:
    • M-Elite (numerot 1-44, 44 paikkaa) 2004 ja aikaisemmin syntyneet
    • N-Elite (numerot 45-54, 10 paikkaa) Naiset
    • M-35 (numerot 55-79, 25 paikkaa) 1986 ja aikaisemmin syntyneet
    • M-16 (numerot 80-99, 20 paikkaa) 2005-2006
    • M-14 (numerot 100-160, 17 paikkaa) 2007-2008
    • M-12 (numerot 161-186, 11 paikkaa) 2009 ja myöhemmin syntyneet
    • N-16 (numerot 187-192, 4 paikkaa) Tytöt 2005 ja myöhemmin syntyneet
  • Arvioitua suuremman osallistujamäärän takia lisättiin viime vuodelta jääneisiin kilpiin ykkönen eteen ja sen takia 100-192 välistä puuttuu paljon numeroita.

Avoimen luokan kuskit:

  • Kilvet tulevat olemaan jokaisessa osakilpailussa järjestävän seuran teettämät
  • Kisanumero määräytyy ilmoittautumisjärjestyksen mukaan / kilpailu

Maailmancupin kilpailut

Mikäli menestystä Suomessa tulee, seuraavana tavoitteena on tietysti menestyminen isommissa ympyröissä ulkomailla. Tällä hetkellä meiltä maailmalla ajaa viisi nuorta kuskia: Tarmo Ryynänen, Onni Rainio, Christopher Ström, Anton Metsärinta ja Samu Kauppinen .

Maailmalla alamäkiajo on erittäin suosittu laji ja kilpailut ovat todella isoja tapahtumia. Myös maailman huippujen vauhti on tavallisen harrastajan näkökulmasta täysin posketonta. Menestyneimpänä suomalaisena mainittakoon Matti Lehikoinen, joka on ajanut ammattilaisena eri tallien suojissa vuodesta 2003 lähtien. Matilla on saavutuksinaan mm. 2 maailmancupin osakilpailun voittoa sekä kokonaiscupin 2. sija vuodelta 2007. Nykyään Matti toimii managerina Enduro World Seriesiä kiertävän suomalaisen Pole Bicyclesin tiimissä. 

Lehikoisen esimerkki osoittaa, että huipulle voi ponnistaa Suomestakin, joskin se toki vaatii ulkomaille isoon mäkiin lähtöä jo todella nuorena. Lajin huipulla voi pysyä pitkäänkin, mikäli kroppa kestää. Steve Peat ajoi vielä 40-vuotiaana seitsemänneksi maailman cupin osakilpailussa, kun taas toisaalta nuorimmat menestyvät heti 19-vuotiaana ensimmäisenä kautenaan miesten sarjassa. Ura lajin huipulla voi siis teoriassa kestää jopa yli 15 vuotta.

Lajin maailmancup on iso kiertue, jonka osakilpailuja ajetaan Euroopassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Australiassa ja jopa Etelä-Afrikassa. On sanomattakin selvää, että moisen kiertueen läpi kiertääkseen kuskien täytyy olla täysiverisiä huippu-urheilijoita takanaan suurten pyörävalmistajien pyörittämät kisatiimit mekaanikkoineen, hierojineen, managereineen jne.

Maailmancupia ajetaan myös naisten puolella. Vuosituhannen vaihteen kieppeillä suomalainen Katja Repo oli aivan maailman kärjessä, mutta Katjan poistuttua kisakuvioista on Suomen kisoissa naisten määrä osallistujalistoissa jäänyt yleensä muutamaan rohkeaan yrittäjään.