Suomi Cup

Suomi Cup on usean osakilpailun sarja. Jokaisen osakilpailun eri luokissa pisteet jakautuvat pistetaulukon mukaisesti. Yhteispistetilanne pyritään päivittämään mahdollisimman nopeasti jokaisen osakilpailun jälkeen.

 

Suomi Cup -kilpailuissa noudatetaan UCI:n ja Suomen Pyöräilyn sääntöjä sekä SM-kilpailuissa alamäkimestaruuskilpailujen sääntöjä.

Suomi Cup - luokat


M-35 sarjaan kuuluvat vuonna 1985 ja sitä aiemmin syntyneet ajajat. 
M (elite) -sarjaan kuuluvat vuonna 2003-1986 syntyneet kuskit. 
M-16 sarjaan kuuluvat vuosina 2004 ja 2005 syntyneet nuoret. 
M-14 sarjaan kuuluvat vuonna 2006-2007 syntyneet ajajat. 
M-12 sarjassa ajavat 2008 ja nuoremmat kuskit.

N sarjassa ajavat kaiken ikäiset naiskuskit.
Avoin sarja on kilpailulisenssittömille ajajille. Tähän sarjaan myös sähköpyörät ovat tervetulleita.

Säännöt

 

Suomi Cup -kilpailuissa ajetaan aika-ajo ja finaalilasku. Finaalilasku lasketaan käänteisessä järjestyksessä aika-ajon tulosten perusteella. Tulos määräytyy finaalilaskun perusteella.


Avoimessa sarjassa ajetaan kaksi kilpailulaskua, joista perempi jää voimaan. Suomi Cup -kilpailujen virallisiin luokkiin osalistumien edellyttää, että kilpailijalla on Suomen Pyöräilyn myöntämä kilpailulisenssi.

Kilpailijat osallistuvat Cup-kilpailuihin omalla vastuullaan ja vastaavat itse aiheuttamistaan seuraamuksista. SP:tä tai kilpailujen järjestäjää ei voida asettaa vastuuseen mahdollisista kilpailijan kärsimistä tai aiheuttamista vahingoista. Ajajan tulee itse tiedostaa kilpailuun sisältyvät vaarat ja riskit.

Kansallisissa kilpailuissa ja virallisissa harjoituksissa on käytettävä sääntöjen mukaisia suojuksia.

 

Suomi Cup -osakilpailujen pisteet lasketaan osakilpailuittain taulukon mukaisesti. (Viimeisestä osakilpailusta jaettavat pisteet suluissa)

Suomi Cup -osakilpailujen luokkakohtaisiin lopullisiin yhteistuloksiin huomioidaan kaikki osakilpailut. Tasapisteissä sijoitus määräytyy paremman tai parempien sijoitusten perusteella. Sijoitustenkin ollessa tasan jälkimmäisessä kilpailuissa saavutettu tulos ratkaisee sijoituksen kokonaiskilpailussa.

Osallistumismaksut ja ilmottautumisajat

Suomi Cup -osakilpailuiden osallistumismaksu on 25 euroa kaikissa luokissa.

Ilmottautuminen tulee suorittaa tämän sivuston kautta viimeistään kilpailua edeltävänä keskiviikkona. Tämän jälkeen ilmottautuminen on mahdollista kilpailupaikalla kilpailutoimiston ollessa auki. Jälki-ilmottautumisen hinnat ovat 30 euroa.

Vaaditut varusteet

Kilpailussa ja harjoituksissa on käytettävä tyyppihyväksyttyä lipallista integraalikypärää, joka on oikeaoppisesti kiinnitetty. Avokypäriä ei 
saa käyttää. N/M-16 ja tätä nuorempiin luokkiin kuuluvien sekä rekisteröimättömien ajajien on käytettävä myös jäykkärakenteisia selkä-, kyynärpää-, polvi- ja hartiasuojuksia. Kaula- ja niskasuojaa käytettäessä, käyttöä rajoittavia tai vaarantavia suojia ei tarvitse käyttää. Lisäksi on käytettävä huonosti repeävästä materiaalista valmistettuja, väljästi istuvia täyspitkiä housuja tai shortseja. Shortsien kanssa on käytettävä jäykkärakenteisia säärisuojia. 

UCI:n ohella SP suosittelee vahvasti myös pitkähihaisen paidan, pitkäsormisten ajohanskojen sekä sääri- ja reisipehmusteiden käyttämistä.

Lycra-elastaani -kankaaseen pohjautuvien ihonmyötäisten ajovaatteiden 
käyttö on kielletty. 

Käytettävien suojusten on oltava suojiksi suunniteltuja ja niiden on pysyttävä tukevasti paikallaan. Kilpailun ylituomari määrittää, mitkä suojukset ovat hyväksyttyjä.

Viikonlopun aikataulu ja kilpailun kulku

 

Itse kilpailu on lauantaina tai sunnuntaina riippuen kilpailusta. Sunnuntaikisoihin on erittäin suositeltavaa saapua jo lauantain harjoituksiin, koska sunnuntaina on enää lyhyet “lämmittely”-treenit aamulla, jolloin rataa ei enää ehdi välttämättä opettelemaan. Launtaikisoihinkin on suotavaa pyrkiä saapumaan jo perjantaina, mutta aina se ei kuitenkaan ole mahdollista, joten lauantaikisoissa on aamulla vielä pitkät harjoitukset.

Rataan tutustuminen on ehdottoman suositeltavaa aloittaa kävelemällä rata läpi ennen ajamaan lähtemistä. Tämä on tärkeää turvallisuuden takia - tutustuttuasi kävellen rataan, tiedät “yllättävät” ja mahdollisesti vaaralliset kohdat radalla ja vältät turhat loukkaantumiset. Virallisisssa harjoituksissa on myös pyrittävä muiden turvallisuuden takia välttämään turhaa pysähtelyä radalla. Mainittakoon vielä kaikille nuorille hurjapäille, että mitä nopeampi kuski sitä suuremmalla hartaudella radan kävely suoritetaan. Radan kävelyssä katsotaan ne omat linjat, joilla kilpailut voitetaan tai hävitään.

Kilpailuaikataulu, josta selviää missä pitää olla ja milloin, löytyy kilpailun tiedoista näiltä sivuilta ja ilmoitustaululta kilpailupaikalta. Viikonlopun aikana on pakko ajaa vähintään kaksi harjoituslaskua ennen kilpailusuoritusta. Ajajakokoukseen osallistuminen on myös ehdottoman suositeltavaa. Ajajakokouksessa käydään kilpailun kulku läpi ja tiedotetaan mahdollisista poikkeusjärjestelyistä, muutoksista ja muista ajajia koskevia asioista.

Toiminta radalla

Pysähtyminen virallisissa harjoituksissa radalle:
Virallisissa harjoituksissa radalla saa pysähdellä, mutta pysähtynyt kuljettaja / pysähtymistä suunnitteleva on velvollinen varmistamaan, ettei ole muiden ajajien tiellä. Eli keskelle ajolinjaa ei pysähdytä!

Lippujen merkitykset:
Punaisen lipun heiluessa kuljettajan täytyy välittömästi pysähtyä ensimmäiseen kohtaan, missä se on mahdollista ja turvallista.

Keltaisen lipun heiluessa kuljettajan täytyy välittömästi hidastaa vauhtiaan niin, että voi tarvittaessa pysähtyä eikä aiheuta vaaraa muille radalla olijoille.

Rangaistukset lippujen noudattamatta jättämisestä:
Tarkoituksella lipun noudattamatta jättänyttä kuljettajaa voidaan rankaista sulkemalla hänet pois kyseisestä kilpailusta. Ylituomari päättää rangaistuksesta.

 

Yleisiä ohjeita kilpailemaan aikoville

Kilpailukalenteri ja ilmoittautumisohjeet löytyvät sivun oikeasta yläreunasta.

Voit osallistua myös ennakkoilmottautumisen sulkeuduttua, kisapäivänä paikan päällä pientä lisäkorvausta vastaan. Kilpailijoiden, jotka eivät ole lunastaneet kisanumeroa, tulee ennen radalle menemistä käydä hoitamassa ilmoittautuminen ja lunastaa kilpailunumeronsa. Kilpailunumero täytyy olla pyörässä aina kiinni radalla ajaessa. Myös hissilippu on oltava, hissilippukäytännöt vaihtelevat kisapaikkojen mukaan. Kilpailuinfossa löytyvät tarkemmat ohjeet kunkin kilpailun osalta.

Mitä tarvitsen osallistuakseni

Säännöt edellyttävät varusteina mm. kiinteällä leukasuojalla varustetun kypärän sekä muita suojia kuljettajan sarjan mukaan (kts. suojasäännöt ylempänä). Pyörä on vapaa, radoilla pärjää hyvin jo etujousitetulla, tavallista xc-pyörää tukevammalla pyörällä, jossa on leveät renkaat karkealla kuviolla. Kilpailuihin kannattaa ottaa mahdollisuuksien puitteissa mukaan helposti mukana pidettävät

ja vaihdettavat varaosat sekä ainakin sisärenkaita. Erikoisempia työkaluja ja muutakin apua saa muilta ajajilta, kun menee rohkeasti juttelemaan. Ajovaatteita ei voi olla koskaan liikaa, jos sää osoittautuu märäksi.

  • Facebook

Suomi DH:n ja SuomiCupin yhteyshenkilö on Visa Linnala.
Visa toimii myös alamäkipyöräilyn yhteyshenkilönä Suomen Pyöräilyliittoon.

Yhteydenotot mielellään sähköpostilla suomidh@gmail.com ja WhatsApilla +358 40 8241119.

Vintek_LVIS_Logo_MD_Grey.png
Funduro_grey.png
mbp_nelio_logo_grey.png
FixXit_grey.png
Romu_Keinanen_grey.png
Elementit-E_grey.png