Mitä

on downHill?

Alamäkiajo on maastopyöräilyn vauhdikkain alalaji. Lajin harrastajat kutsuvat lajia "deehooksi" (DH, englanniksi downhill mountain biking).

Alamäkiajo
eli DownHill

Alamäkiajossa tavoitteena on ajaa rinteeseen merkitty rata mahdollisimman nopeasti alas. Radat koostuvat vaativista kivikkoisista poluista, joihin kuuluvat erikokoisten hyppyreiden ohella myös pudotukset (dropit) ja kallistetut mutkat (bermit, engl. bend turn). Ratojen huippunopeudet vaihtelevat paljon, mutta ulkomaan radoilla päästään jopa 70km/h nopeuksiin keskinopeuden pysytellessä noin 40km/h tuntumassa. Suomen lyhyemmillä radoilla mennään luonnollisesti hieman hitaammin.

Harrastuspaikat

Lajin alkuun pääsee melkeinpä missä vain, jos on vähänkin sovelias mäki ja pyörä. Omia reittejä ja hyppyreitä rakentamalla sekä kavereiden kanssa lyhyillä pätkillä kisailemalla saa ensituntuman lajista. 

Täysipainoisesti lajiin pääsee kuitenkin sisään vasta, kun pääsee ajamaan paikassa, jossa mäen päälle päästään konevoimin. Hiihtokeskukset ovat Suomessakin hyvin löytäneet hissijärjestelmilleen järkevää käyttöä kesän aikana, kun talvikaudet lyhenevät uhkaavasti. 

Suomessa toimii jo ilahduttavan monta keskusta, joita usein kutsutaan kesäkäytössä tuttavallisesti bike parkeiksi. Hissillä ylös ja valmiiksi rakennettuja reittejä alas. Katso paikkoja linkeistä.

Ulkomaankohteista mainittakoon Ruotsin Åre, joka on monen mielestä yksi maailman parhaista alamäkipaikoista. Ratoja on kaiken tasoisille ja mm. pyörävuokraukset onnistuvat kohtuuhintaan.

Varusteet

Lajin alkuun pääsee hyvin nykyään yleisillä niin kutsutuilla
dirttipyörillä. Jäykkäperäinen, edestä jousitettu tukeva maastopyörä on aloittelijalle hyvä valinta ensimmäiseksi ajopeliksi, jotta lajiin pääsee käsiksi kohtuullisilla kustannuksilla. Takapäästä jäykkä pyörä myös opettaa ajotekniikkaa kuljettajalle erittäin tehokkaasti, koska kuljettaja tekee kaiken työn, ei pyörä. Halvimmillaan lajiin
aloittelijalle soveltuvia pyöriä saa selkeästi alle tuhannen
euron hintaan.

Muita alkuvaiheessa tärkeitä varusteita ovat toki kunnollinen koko pään suojaava kypärä eli kiinteällä leukasuojalla varustettu malli. Muiden suojien käyttö on niinikään vahvasti suositeltavaa. Rinta-, selkä-, hartia-, polvi- ja kyynärsuojat sekä ajohanskat ja kunnolliset ajovaatteet suojaavat turhilta loukkaantumisilta.

Huipputason kalustoon mentäessä hinnat liikkuvat yleisesti noin kahden ja kuuden tuhannen euron välissä. Tällä rahalla saa jo täysin maailmancupin kisoihin kelpaavan, edestä ja takaa jousitetun huippupyörän. Toki, kuten välineissä yleensäkin, mahdollista on kuluttaa kalustoon jopa tätä suurempia summia, mutta todella kalliit pyörät ovatkin jo lähinnä ainoastaan omistajien omien unelmien täyttämistä varten.

Pojat ovat kuitenkin aina poikia, ja niinpä kotimaankin kisoissa käymällä voi päästä ihailemaan upeita pyöriä ja alan viimeisimpiä keksintöjä. Huippukuskit tietävät tarkalleen minkälaisia ominaisuuksia he pyöriltään vaativat ja kokoavat siksi yleensä pyörät erillisistä osista omien mieltymyksiensä mukaan. Nykyään kaupoista löytyy kuitenkin myös jo ihan valmiita laatikosta vedettäviä pyöriä, jotka ovat sellaisenaan valmiita kisaradoille.

Kuvissa aloittelijan etujousitettu dirttipyörä sekä maailmancup-tason alamäkipyörä

  • Facebook

Suomi DH:n ja SuomiCupin yhteyshenkilö on Visa Linnala.
Visa toimii myös alamäkipyöräilyn yhteyshenkilönä Suomen Pyöräilyliittoon.

Yhteydenotot mielellään sähköpostilla suomidh@gmail.com ja WhatsApilla +358 40 8241119.

Vintek_LVIS_Logo_MD_Grey.png
Funduro_grey.png
mbp_nelio_logo_grey.png
FixXit_grey.png
Romu_Keinanen_grey.png
Elementit-E_grey.png